Tuesday 6 January 2015

Klinik Perdana dan Tips Mengawasi Kanak-Kanak

Admin nak kongsikan sedikit tips mengawasi kanak-kanak sewaktu dalam jagaan kita tak kira la samada dorang berada di dalam kawasan rumah atau di luar sekalipun kerana budak-budak ni adalah golongan yang sangat terdedah pada bahaya.



1. Kalau di rumah, pastikan pintu pagar di kunci kerana jika anak anda bermain di luar dengan pagar tidak berkunci mereka mudah di larikan.

2.Jangan percaya pada sesiapa yang mahu minta pertolongan jika anda tidak kenal dan jangan benarkan mereka masuk lebih-lebih lagi jika anda tak kenal.



3.Pesan pada anak anda jika terlihat sesiapa datang ke rumah supaya jangan ambil apa-apa (mereka akan beri apa yang kanak-kanak suka seperti gula-gula dan permainan kanak-kanak) .Masuk ke dalam dan cepat beritahu kita.

4.Jika di luar seperti di kawasan membeli belah, jangan tinggalkan anak anda di dalam troli membeli belah dan anda sibuk ke sana ke mari mencari barang keperluan. Bawa dan tolak troli tu bersama kita .

5.Ajar anak anda mengingati nombor telefon dan bagaimana meminta pertolongan jika tersesat atau terlepas dari jagaan kita. Cara paling elok ialah menunjukkan ke arah salesgirl yang memakai uniform yang sama supaya mereka senang mengecam orang yang betul. Pengawal keselamatan juga banyak yang di ragui sekarang.

6.Jika anak anda gemar membawa beg ke mana-mana, masukkan bisnes kad anda supaya nombor telefon anda berada bersama mereka supaya senang di hubungi.

7.Jangan sesekali meminta pertolongan sesiapa sahaja yang anda tidak kenali di luar terutamanya untuk di amanahkan menjaga anak anda walaupun seketika.Jika sangat perlu seperti ke tandas, minta sales girl atau minta mereka temukan anda dengan supervisor mereka untuk menjaga anak anda seketika.

Mudah je tips ni tetapi ramai juga yang abaikan. Menyesal kemudian tiada gunanya. Keselamatan kanak-kanak adalah tanggung jawab kita. Sekali berlaku perkara yang tidak di ingini, tiada apa yang boleh di lakukan lagi.


No comments:

Post a Comment